Søg i denne blog

tirsdag den 28. oktober 2014

Dadelkugler

I lørdags havde jeg fornøjelsen af at have 12 skønne, dejlige damer til brunch hjemme hos mig. Jeg havde lovet at stå for nybagte boller og te. Så var der lidt af min søde svigermors lækre hjemmelavede marmelade tilbage og det skulle de da heller ikke snydes for! Derudover fik jeg lyst til at lave lidt ekstra lækkert - disse små søde, lækre, næsten sunde, dadlkugler! De kan laves i nærmest alle afskygninger og så er det typisk mig at jeg ikke kan begrænse mig til en variant.. Ikke mindre end tre blev det til. En portion med kaffe og kakao, en med rom og en med lakrids og lime. Sidstnævnte skulle have været overtrukket med hvid chokolade og drysset med limeskal, men.. Har nu lært at der er en grund til at chokolade smeltningsprojektet er frygtet verden over. Og man skal bestemt ikke sætte sin kæreste der ikke helt fik tænkt sig om og fanget at der menes "MÅ FOR GUD I HIMLEM IKKE KOGE", da jeg sagde at den skulle ligge på omkring 60 grader, for så at gå ud af køkkenet... Så ingen chokoladeovertræk, men de smagte altså fortrinligt alligevel :-)
Her kommer opskriften: 

Grundmasse
- 1 pakke dadelmasse. Den kan købes hos grønthandlere eller i bazaren her i Odense. Alternativt kan man sagtens udstene en pakke dadler selv og ælte dem sammen til en klæbrig masse. 
- 3 spsk kokosfedt
- 300g mandler blendet til mandelmel. Andre nødder kan også sagtens bruges :) 
- 6 spsk god kakao

Tag ca 100g mandelmel fra og gem til senere. 
Bland og ælt alle ingredienserne sammen til en ensartet masse. 
Herefter delte jeg portionen op i tre:

Kaffe: 
- 3 tsk instantkaffe 
- 3 spsk kakao
Evt. Mere mandelmel 

Rom: 
- Jeg brugte 2/3 flaske romessens. Men det er meget en smagssag hvor meget man gerne vil have de smager af. 

Lakrids og lime
- saften fra 1 lime
- revet limeskal fra 3 lime 
- lakridspulver eller rålakridspulver fra urtekram. Jeg synes bare de skal smage af lakrids, men smag dig frem til hvor meget du synes der skal i. 
- evt. Chokolade til overtræk 

Til dem med kaffe lavede jeg en meget stærkt instantkaffe af 3 tsk kaffe og bare lige vand nok til at røre kaffen ud. Ælt det godt ind i massen og tilsæt evt. Lidt mere mandel mel indtil du synes massen er til at arbejde med. 
Ingredienserne arbejdes bare godt ind i massen og her må man smage sig lidt frem til hvornår man synes den er god :) Det er altid bonus at det er tilladt at smage på herlighederne "in the making" :) 
Stil massen/masserne på køl i ca en time inden de skal trilles - så er de lidt lettere at arbejde med. 
Jeg vendte kaffekuglerne i kakao, romkuglerne i revet kokos og lakridskuglerne blev vendt i lakridspulver som var et okay alternativ til den hvide chokolade jeg nu ellers havde planlagt. 

De kan holde sig ret lang tid, en 2-3 uger i køleskabet i en beholder :) Jeg synes også de er gode som konfekt her til december og jeg går med planer om at lave flere juleversioner. En med appelsinskal og lavendel blandt andet :-) Mmm. 
Selvom jeg synes det er tidligt at der er kommet julekalender, pynt og juleslik i butikkerne, begynder julestemningen alligevel så småt at snige sig ind under huden :) 

Rigtig god mandag aften derude! 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar