Søg i denne blog

tirsdag den 11. november 2014

En gammel klassiker i ny forklædning

Jeg er en person der meget hurtigt bliver påvirket af vind og vejr her om vinteren og kan godt føle mig meget energiforladt. Måske fordi jeg altid fryser om hænder og tæer.. Så jeg prøver virkelig at finde måder hvorpå jeg kan få en masse gode ting, vitaminer, fibre, mineraler, you name it, ind i min mad til dagligt, samtidig med at det skal være noget jeg gider spise og have med i madpakken.
I dag har vi haft en lang dag fyldt med forelæsninger og af en eller anden grund fik jeg sådan lyst til pølsehorn.. Men nu er klassiske pølsehorn jo ikke ligefrem det mad der giver en mest energi over længere tid, så egentlig prøvede jeg at skyde tanken lidt væk og finde på noget andet. Lige indtil jeg kom i tanker om, hvordan jeg lavede dejen til min pizza sidst jeg lavede pizza. Det gjorde jeg med blomkål og æg.. Det må kunne overføres til en pølsehornsdej!
Så der gik eksperimentariet i den herhjemme med blendet blomkål, æg, hørfrø og mandelmel lavet af de mandler jeg havde tilbage fra jeg lavede dadlkugler. Se her: Dadlkugler

Egentlig er jeg ikke kæmpe fan af alt det her"spis kun proteiner" og "clean food" trend der er fremme. Jeg tror på at man skal spise varieret og nyde at mad kan smage FANTASTISK selvom det er med brun sovs oven på eller med lys chokolade som overtræk. Mad må nogen gange godt have lov at være der det er, og så må man altså prøve at begrænse sit indtag lidt hvis det er usundt.
Men men, derfor kan man godt lade sig inspirere lidt af det og bruge tendenserne ind mellem. Basicly handler det jo bare om variation, variation, variation.
Nå, men resultatet er altså blevet ret så fremragende, hvis jeg selv skal sige det. Jeg har i hvert fald lige kværnet to til min eftermiddags læsning med største fornøjelse :) Hurraaa for gamle madpakke tiltag i ny (mere mættende) forklædning!
Jeg har igen valgt at bruge mandelmel fordi det har den mest neutrale smag, men man kan i urtekram butikker få kikærtemel. Og det tror jeg faktisk kunne være et hit i dem her! De er super lette at lave og skal ikke hæve - men de giver altså lidt klistrede fingre :) Hvorom alt er, skal I i hvert fald ikke snydes for opskriften. Den kommer her!


Det skal du bruge ca. 15 stk:

  • 1 blomkålshoved
  • 3 æg
  • 1 tsk bagepulver
  • 1 tsk salt
  • 1 1/2 dl mel (her kan både bruges alm. hvede, rugmel eller grahamsmel)
  • 1 dl mandelmel
  • 1 dl hørfrø (hvis man er til det)
  • Kom evt lidt oregano dejen også - så smager den af lidt mere :) 
  • Pølser - Jeg brugte altså bare den billigste fra føtex - man er vel på SU ;)

Start med at blende mandlerne i en alm. blender og kom det i en tilpas stor skål. 
Derefter deles blomkålshovedet af i små buketter og blendes til smulder. 
Bland det hele sammen i skålen med melet til sidst. Dejen er klistret og den kan være lidt svært at folde rundt om pølserne. Jeg fandt et trick med at mase dejen ud i ca 1 cm tykkelse i hånden med en ske og herefter næsten klemme hånden sammen om den. 
Jeg dryssede hornene med lidt sesam for udseendets skyld. 
Herefter bages hornene i ovnen ved 175 grader i ca. 25 min. 
Men hold lige lidt øje med dem, bagetiden afhænger lidt af hvor tyk dejen er omkring dem :) 










Ingen kommentarer:

Send en kommentar