Søg i denne blog

søndag den 20. august 2017

Glutenfri jordbærtærte

Jeg tror "krigerinstinktet" er kommet lidt op i mig for nyligt.. Jeg har egentlig ikke haft lyst til at gå i køkkenet for at bage og lave mad, som jeg ellers altid har holdt meget af, siden jeg fik glutenallergi. Jeg synes bare det har været besværligt, bagværk er meget svært at få til at hæve og at det bare ikke kom til at smage "rigtigt". Men nu er det ligesom om jeg har vænnet mig til tanken og accepteret at det jo heller ikke kan blive det samme, når man er nødt til at skifte en stor del af hovedingredienserne ud.. Så nu har jeg sat mig for, at så må jeg eksperimentere lidt med det. I stedet for at gå i baglås.
Så jeg har forsøgt mig lidt i forhold til mørdej og mazarin, for at kunne lave jordbærtærte. Og i går ramte jeg simpelthen smagen som en klassisk jordbærtærte. Også selvom det blev med lidt "snyd" med kagecremen, da jeg ikke kunne nå at lave den helt fra bunden, hvis vi skulle have den til dessert. Det største kadeau var, da min svigermor simpelthen tog et stykke mere fordi den smagte så godt. Og den smagte virkelig, virkelig godt. Så opskriften skal selvfølgelig gemmes, og derfor skriver jeg den herinde. Og selvfølgelig også med det håb, at der måske sidder andre derude med cøliaki og savner en jordbærtærte, der kan bruge min opskrift :)
Tror vi skal have et stykke til eftermiddagskaffen :) God søndag derude!

Glutenfri jordbærtærte ala Marie

Mørdej

  • 180g finax rød glutenfri mel
  • 75g blødt smør
  • 1 æg
  • 50g flormelis
Marzarin
  • 125g marzipan
  • 100g sukker
  • 1 æg
  • 40g finax rød glutenfri mel 
  • 75g smør
Vaniljecreme
  • 1/2 pose Dr. Oetcker kagecreme
  • 2,5dl sødmælk
  • 2,5 dl fløde
  • 4 spsk flormelis med top
  • 3 tsk vaniljesukker eller ren vaniljepulver
  • saften fra 2 lime
Topping
  • 100g mørk chokolade 
  • 1 bakke danske jordbær

  1. Alle ingredienser til mørdejen kommes i en skål og piskes med håndmixeren til det er smuldret. Herefter samles dejen godt med hænderne. Hvis den er for blød til at trykke ud i formen, læg den da på køl et kvarters tid. 
  2. Beklæd en springform ca. 20 cm med bagepapir i bunden og tryk dejen ud så den har en tykkelse på ca 1. cm. Gem lidt af dejen som så rulles til en pølse der ligges rundt langs kanten og trykkes sammen med bunden, så der ligesom dannes en forhøjet kant. Stil bunden på køl medens mazarinmassen laves. 
  3. Tænd ovnen på 200 grader
  4. Alle ingredienser til mazarinmassen mixes med håndmixeren, og hældes over mørdejsbunden
  5. Bund + mazarinmasse bages i 20 min ved 200 grader. Lad den køle HELT ned inden vaniljecremen sprøjtes på
  6. Start med at piske 2 dl sødmælk med 1/2 pose cremecremespulver til den tykner. Sæt den herefter på køl
  7. Pisk fløden til flødeskum
  8. Bland flormelis og vaniljesukker/pulver i flødeskummet og vend det herefter i kagecremen. Det skal vendes grundigt sammen til en homogen masse, så der ikke er klumper i. Tilsæt limesaften hen af vejen
  9. Kom vaniljecremen i en sprøjtepose og på køl
  10. Smelt chokoladen over vandbad og dekorer kagen som du synes
  11. Rens jordbærerne
  12. Sprøjt vaniljecremen ud på den afkølede bund og pynt til sidst med jordbær og evt. det sidste chokolade
Den kan sagtens holde sig en dag i køleskabet - kan afsløre at det smager ligeså godt i dag ;) MUMS!












Ingen kommentarer:

Send en kommentar