Søg i denne blog

søndag den 22. oktober 2017

Glutenfri gammeldags æblekage med makroner

Jo, det kan faktisk lade sig gøre. Glutenfri gammeldags æblekage. Jeg har ledt efter købe glutenfri makroner, men det er åbenbart umuligt at opdrive i Odense. Og så må man jo trække i forklædet og bage dem selv, når man nu vil have æblekage. Det gik ret godt hvis jeg selv skal sige det. Og kagen, den smager for at være ærlig, skide hamrende godt. YUM!
Vi er så heldige at have en farmor i nærheden, der meget ofte har overskud af diverse godter fra haven lige fra grønne bønner og tomater, til brombær og krydderurter og i går var det så en helt stor pose æbler. Det indbyder jo helt klart til æblekage! For at det ikke skal være løgn, havde jeg også lige en pose æblemos i fryseren, også fra farmor, som kunne bruges.
Det tager selvfølgelig lidt længere tid, når man selv er nødt til at bage makronerne og ikke bare kan købe dem. Men det er faktisk rimelig nemt og tager ikke så lang tid.
Her er søndagens kageopskrift :)

Glutenfri gammeldags æblekage

Markroner:

  • 50g mandler
  • 1 bæger æggehvide
  • 150g sukker
  • 1/2 tsk mandelessens (kan udelades)
Herudover: 
  • 6-8 æbler, halvdelen rives, den anden halvdel koges til mos
  • 70 g Hirseflager (kan undlades), jeg bruger finax
  • 1/4 dl piskefløde
  • 2 spsk sukker (til mos)
  • en sjat vand
Start med at lave makronerne.
Tænd ovnen på 150 grader. 
Mal mandlerne til mel med en stavblender - prøv at få det så fint som muligt.
Bland herefter hele molevitten sammen og pisk med en elpisker.
Herefter kommes dejen i en sprøjtepose og sprøjtes ud til ca. 5 kr størrelse på en bageplade. 
Pas på med at sætte dem for tæt da de hæver lidt op :) 
Bag dem i 25 min eller til de er gyldne og hårde i skallen. Køles af inden brug

Skær 4 af æblerne i tern, kom dem i en gryde med lidt vand og 2 spsk sukker.
Kog det ind til æblerne er bløde og mos det herefter med en gaffel. 
Lad det køle af i køleskabet.
Riv resten af æblerne groft. 
Hirseflagerne tørristets på en varm pande indtil de er gyldne. Lad dem køle lidt ned. 
Knus markronerne og bland dem med hirseflagerne for at få en gluenfri æblekagerasp. 
Pisk fløden til let skum

Byg herefter kagen op, enten i små serveringsglas eller i en stor skål. Start med æblekageraspen, så revneævler og mos. Gentag indtil ønsket højde og slut af med flødeskum og lidt knuste makroner på toppen. Lad den gerne stå 1-2 timer i køleskabet, så synes jeg den er bedre :) 
Jeg har desværre ikke nogen flotte billeder af den, lover at tage nogen næste gang jeg laver og så lige anrette den lidt pænere ;) Men godt, det lover jeg at den smager!
God søndag!

















Ingen kommentarer:

Send en kommentar